Jana Palenčárová
328
JANA PALENČÁROVÁ
Nar. 25. 12. 1966, Bratislava. Študovala v r. 1993 – 1997 na Pedagogickej fakulte Prešovskej uni-
verzity v Prešove (učiteľstvo pre 1. stupeň základnej školy). 2001 PaedDr. 2005 PhD. V r. 1987 –
1990 pôsobila v Materskej škole v SpišskýchVlachoch, okr. Prešov, v r. 1990 – 1997 v Základnej
škole v Spišskom Podhradí, okr. Prešov (učiteľka), v r. 1997 – 1998 na Osemročnom reálnom
gymnáziu v Levoči (profesorka), v r. 1998 – 2005 na Katedre komunikačnej a literárnej výchovy
Pedagogickej fakulty Prešovskej univerzity (odborná asistentka). Od r. 2005 pôsobí na Katedre
slovenského jazyka a literatúry Pedagogickej fakulty Trnavskej univerzity. V r. 2005 študijný
pobyt na Univerzite v Udine (Taliansko). Od r. 2005 členka redakčnej rady časopisu Slovenský
jazyk a literatúra v škole, od r. 2006 členka Ústrednej predmetovej komisie slovenského jazyka
a literatúry Štátneho pedagogického ústavu v Bratislave.
Venuje sa didaktike materinského jazyka a komunikačno-slohovej výchovy pre I. stupeň
základných škôl.
a) Bibliografia za roky 1999 – 2000

1999

1. Inovačné metódy vyučovania a učenia. In: Slovo o slove. Spravodajca Katedry slovenského jazyka
a literatúry Pedagogickej fakulty Prešovskej univerzity. 5. Red. Ľ. Sičáková. Prešov: Pedagogická fakulta
Prešovskej univerzity 1999, s. 47 – 54. ISBN 80-88722-65-9.
2.Netradičné metódy vyučovania slovenského jazyka. In: Slovenský jazyk a literatúra v škole 1999/
2000, roč. 46, č. 1 – 2, s. 42 – 48.

2000

3. Rozvíjanie komunikačných zručností žiakov mladšieho školského veku. In: Cesty k lidské moudrosti
a dokonalosti. Komenského poselství člověku a světu. Sborník z mezinárodní vědecké konference konané 19. a 20.
října 2000 v Českých Budějovicích. Ed. M. Somr. České Budějovice: Katedra pedagogiky a psychologie
Pedagogické fakulty Jihočeské univerzity 2000, s. 257 – 263. ISBN 80-7040-444-2. – Znovu publikované: Rozvíjanie
komunikačných zručností žiakov mladšieho školského veku. – Komenského poselství člověku a světu. Red.
M. Somr. České Budějovice: Pedagogická fakulta Jihočeské univerzity 2000, s. 257 – 263. ISBN 80-7040-444-2.
4. Postoje učiteľov ku komunikačnému vyučovaniu. In: Príprava učiteľov – elementaristov na prahu
nového tisícročia. Red. M. Portik. Prešov: Pedagogická fakulta Prešovskej univerzity 2000, s. 211 – 215. ISBN
80-88722-97-7. – Znovu publikované: Postoje učiteľov ku komunikačnému vyučovaniu. – Slovenský jazyk a li-
teratúra v škole 1999/2000, roč. 46, č. 5 – 6, s. 181 – 184.
5. Hádzanie kockou. In: Slovo o slove. Spravodajca Katedry slovenského jazyka a literatúry
Pedagogickej fakulty Prešovskej univerzity. 6. Red. Ľ. Sičáková. Prešov: Pedagogická fakulta Prešovskej uni-
verzity 2000, s. 39 – 43. ISBN 80-88885-87-6.
6. Ešte raz k netradičným metódam slovenského jazyka. In: Slovenský jazyk a literatúra v škole, 2000/
2001, roč. 47, č. 1 – 2, s. 28 – 32.
7. Vzťah žiakov k vyučovaniu slovenského jazyka. In: Slovenský jazyk a literatúra v škole 1999/2000,
roč. 46, č. 5 – 6, s. 181 – 184.
8. Aby nám každý rozumel. [Kesselová, J.: Rozviazané jazýčky. Cvičenia zo slovenského jazyka pre 3. a 4.
ročník základnej školy. 1. časť. Prešov, Náuka 1999. 43 s. – 2. časť. Prešov, Náuka 2000. 48 s.]. – 1. Slovenský jazyk
a literatúra v škole, 2000/2001, roč. 47, č. 1 – 2, s. 63 – 64. – Znovu publikované: Aby nám každý rozumel. – Slovo
o slove. Spravodajca Katedry slovenského jazyka a literatúry Pedagogickej fakulty Prešovskej univerzity. 6. Prešov:
Pedagogická fakulta Prešovskej univerzity 2000, s. 64 – 65. ISBN 80-88885-87-6. 2. Rozviazané jazýčky. – Naša
škola. Odborný metodický časopis pre učiteľov predškolských zariadení a 1. stupňa základnej školy, 1999/2000, roč.
3, č. 7, s. 48 (rec.).

329
Jana Palenčárová
b) Bibliografia za roky 2001 – 2005

2001

9. Brainstorming ako metóda podporujúca tvorivosť na hodinách slohu (z cyklu Inovačné metódy
vyučovania a učenia – 3. časť). In: Slovo o slove. 7. Red. Ľ. Sičáková. Prešov: Náuka – Gustáv Moško 2001, s. 57
– 63. ISBN 80-89038-08-5. – Tamže: Detská reč a komunikačné vyučovanie slovenského jazyka (s. 64 – 69).
10. Čo chápeme pod pojmom komunikačné zručnosti. In: Acta Paedagogicae. 2. 1. vyd. Red. M. Turek.
Prešov: Pedagogická fakulta Prešovskej univerzity 2001, s. 22 – 27. ISBN 80-8068-076-0.
11. K základným pojmom komunikačného vyučovania slovenského jazyka na 1. stupni ZŚ. In:
Slovenský jazyk a literatúra v škole, 2000/2001, roč. 47, č. 9 – 10, s. 283 – 289.
12. Rozprávanie ako komunikačná zručnosť. In: Slovenský jazyk a literatúra v škole, 2001/2002, roč.
48, č. 1 – 2, s. 12 – 16.
13. Zhlukovanie (myšlienkové mapy). In: Kritické listy, čtvrtletník pro kritické myšlení, 2001, č. 3,
s. 30 – 32. – Tamže: Brainstorming (č. 4, s. 20 – 21). – Kocka ( č. 5, s. 28 – 29). – Aktívne počúvanie. Podpora
komunikácie. 1. časť (č. 6, s. 9 – 11).
14. O komunikačných zručnostiach (z cyklu O komunikačných zručnostiach – 1. časť). In: Orava Journal,
metodicko-odborný štvrťročník, 2001, roč. 2, č. 1, s. 2 – 3. – Tamže: Interaktívne edukačné stratégie podporujúce
rozvíjanie komunikačných zručností žiakov mladšieho školského veku (z cyklu O komunikačných zručnostiach – 2.
časť) (č. 2, s. 2 – 8). – Umenie kladenia otázok (z cyklu O komunikačných zručnostiach – 3. časť) (č. 3, s. 5 – 6). –
Počúvanie (z cyklu O komunikačných zručnostiach – 4. časť) (č. 4, s. 55 – 58).
15. Reflexie o komunikačných zručnostiach. In: Komenský, časopis pro učitele základní školy, 2001, roč.
126, č. 9 – 10, s. 185 – 187.

2002

16. Niekoľko poznámok k príprave na vyučovaciu hodinu slovenského jazyka. In: Slovo o slove. 8.
Zborník prác Katedry slovenského jazyka a literatúry Pedagogickej fakulty Prešovskej univerzity. Ved. red.
Ľ. Sičáková. Prešov: Náuka – Gustáv Moško 2002, s. 65 – 71. ISBN 80-89038-19-0. – Tamže: Tvorivá vizualizá-
cia (z cyklu Inovačné metódy vyučovania a učenia – 4. časť) (s. 72 – 74).
17. O najfrekventovanejšej komunikačnej zručnosti. In: Studia Philologica. 10. Acta Facultatis
Studiorum Humanitatis et Naturae Universitatis Prešoviensis. Red. F. Ruščák. Prešov: Fakulta humanitných
a prírodných vied Prešovskej univerzity 2002, s. 38 – 42. ISBN 80-8068-171-6.
18. Umenie počúvať ako hra. In: Slovo a obraz v komunikaci s dětmi. Hra v komunikaci s dětmi. Red.
R. Novák. Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravské univerzity, Katedra českého jazyka a literatury s didakti-
kou 2002, s. 92 – 96. ISBN 80-7042-246-7.
19. Jazyk a jazyková komunikace nově – prvky hry ve školní výuce mateřštiny. Tematický materiál k 6.
kulatému stolu Hra v komunikaci s dětmi, pořádanému v rámci cyklu Slovo a obraz v komunikaci s dětmi.
Ostrava: Pedagogická fakulta Ostravskej univerzity 2002. 40 s. ISBN 80-7042-226-2 (spoluautorky J. Svobodová,
J. Kesselová).
20. Aktívne počúvanie. Čo nám bráni v počúvaní. 2. časť. In: Kritické listy, čtvrtletník pro kritické
myšlení, 2002, č. 7, s. 13 – 15. – Tamže: Učitelia a komunikačné vyučovanie (č. 8, s. 17).
21. Počúvanie ako komunikačná zručnosť. In: Slovenský jazyk a literatúra v škole, 2001/2002, roč. 48,
č. 7 – 8, s. 227 – 230.
22. Niekoľko poznámok k diktátom. In: Naša škola, 2001/2002, roč. 5, č. 6, s. 6 – 11.
23. Komplexný (všestranný) jazykový rozbor. In: Naša škola, 2002/2003, roč. 6, č. 3, s. 22 – 27.
24. Aktivity podporujúce rozprávanie (slohová a komunikačná výchova na 1. stupni ZŠ). In: Slovenský jazyk
a literatúra v škole, 2001/2002, roč. 48, č. 5 – 6, s. 166 – 169.
25. Aktivity podporujúce počúvanie (komunikačno-slohová výchova na 1. stupni ZŠ). In: Slovenský jazyk
a literatúra v škole, 2001/2002, roč. 48, č. 9 – 10, s. 300 – 303.
26. Štruktúrované počúvanie. Aktivity podporujúce počúvanie. 2. časť (komunikačno-slohová výchova na 1.
stupni ZŠ). In: Slovenský jazyk a literatúra v škole, 2002/2003, roč. 49, č. 1 – 2, s. 45 – 48.
27. O komunikačnom vyučovaní slovenského jazyka na 1. stupni ZŠ. In: Komenský, časopis pro učitele zá-
kladní školy, 2002, roč. 127, č. 2, s. 13 – 17.
28. Hlasné čítanie v aktivitách štruktúrovaného počúvania. In: Notes, 2002, roč. 3, č. 1, s. 16.

2003

29. O vyučovaní frazeológie na 1. stupni základnej školy. In: Slovo o slove. Zborník Katedry slovenské-
ho jazyka a literatúry Pedagogickej fakulty Prešovskej univerzity. 9. Red. Ľ. Sičáková. Prešov: Pedagogická
fakulta Prešovskej univerzity v Prešove 2003, s. 103 – 109. ISBN 80-8068-119-6.

Jana Palenčárová
330
30. Komentár k problému kladenia otázok. In: Studia Philologica. 11. Acta Facultatis Studiorum
Humanitatis et Naturae Universitatis Prešoviensis. Ed. J. Kesselová. Prešov: Fakulta prírodných a humanit-
ných vied Prešovskej univerzity 2003, s. 13 – 17. ISBN 80-8068-238-0.
31. Slovensko-český pasívny bilingvizmus detí a mládeže v premenách času. In: Slovo a obraz v komu-
nikaci s dětmi – komunikace s dětmi v proměnách doby. Sborník příspěvků z odborného semináře pořádaného
Katedrou českého jazyka a literatury s didaktikou PdF OU a Kabinetem literatury pro mládež, jazykové a li-
terární komunikace Katedry českého jazyka a literatury Pedagogické fakulty Ostravské univerzity 21. listopa-
du 2003. Red. R. Novák. Ostrava: Ostravská univerzita 2003, s. 5 – 9. ISBN 80-7042-305-6 (spoluautorka
J. Kesselová).
32. Vybrané kapitoly z didaktiky českého jazyka a literatury. I. Ostrava: Ostravská univerzita, 2003.
[38] s. ISBN 80-7042-292-0 (spoluautorka I. Gejgušová).
33. Stratégie podporujúce aktívne počúvanie vo vyučovaní komunikačno-slohovej výchovy na 1. stup-
ni ZŠ. In: Príprava učiteľov elementaristov v novom storočí. Zborník z medzinárodnej vedeckej konferencie,
Prešov 26. – 27. 9. 2002. Red. M. Portik. Prešov: Pedagogická fakulta Prešovskej univerzity 2003, s. 469 – 474.
ISBN 80-8068-146-5. – Znovu publikované: Stratégie podporujúce aktívne počúvanie vo vyučovaní komuni-
kačno-slohovej výchovy na 1. stupni ZŠ. – Slovenský jazyk a literatúra v škole 2002/2003, roč. 49, č. 5 – 6, s. 129
– 135. 34. Aktívne počúvanie na 1. stupni ZŠ. In: Slovenský jazyk a literatúra v škole, 2002/2003, roč. 49, č. 5
– 6, s. 129 – 135.
35. „Monológ“ vo vyučovaní materinského jazyka. In: Slovenský jazyk a literatúra v škole, 2002/2003,
roč. 49, č. 7 – 8, s. 208 – 216 (spoluautorka J. Kesselová).
36. Písanie ako komunikačná zručnosť. In: Slovenský jazyk a literatúra v škole, 2003/2004, roč. 50, č. 1
– 2, s. 38 – 42.
37. O jazykových cvičeniach na hodinách slovenského jazyka. In: Naša škola, 2003/2004, roč. 7, č. 3, s. 6 – 10.
38. O kladení otázok alebo vieme sa pýtať? In: Komenský, časopis pro učitele základní školy, 2003, roč. 128,
č. 1, s. 24 – 26.

2004

39. Učíme slovenčinu komunikačne a zážitkovo. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo
2004. 222 s. ISBN 80-10-00328-X (spoluautorky J. Kesselová, J. Kupcová).
Ref.: Pancáková, K.: Slovenčina komunikačne a zážitkovo. – Slovenský jazyk a literatúra v škole, 2005/
2006, roč. 52, č. 1 – 2, s. 48 – 51.
40. Slovensko-český pasívny bilingvizmus detí a mládeže. (Sonda do jazykového vedomia detí a mláde-
že). In: Slovo o slove. Zborník Katedry slovenského jazyka a literatúry Pedagogickej fakulty Prešovskej uni-
verzity. 10. Red. Ľ. Sičáková. Prešov: Pedagogická fakulta Prešovskej univerzity v Prešove 2004, s. 24 – 33.
ISBN 80-8068-290-9 (spoluautorka J. Kesselová).
41. O dvoch komunikačných zručnostiach alebo o počúvaní a písaní. Bratislava: Združenie Orava pre
demokraciu vo vzdelávaní 2004. 96 s. ISBN 80-968664-4-3 (spoluautorka Ľ. Liptáková).
42. Aktivity podporujúce písanie. (Komunikačno-slohová výchova na 1. stupni ZŠ). In: Slovenský jazyk
a literatúra v škole, 2003/2004, roč. 50, č. 5 – 6, s. 176 – 178.
43. Metódy a formy práce na hodinách komunikačno-slohovej výchovy na 1. stupni ZŠ. In: Notes, 2004, roč.
5, č. 1, s. 22 – 24. – Tamže: Diktáty (č. 4, s. 6 – 8).

2005

44. Interview ako komunikačné cvičenie. In: Slovo o slove. Zborník Katedry komunikačnej a literár-
nej výchovy Pedagogickej fakulty Prešovskej univerzity. 11. Ed. Ľ. Sičáková – Ľ. Liptáková. Prešov:
Pedagogická fakulta Prešovskej univerzity v Prešove 2005, s. 96 – 99. ISBN 80-8068-362-X (spoluautor
K. Šebesta). – Znovu publikované: Interview ako komunikačné cvičenie. – Notes, 2005, roč. 6, č. 1 (Zima), s. 11
– 12. 45. Frazémy v reči žiakov a učiteľov na 1. stupni ZŠ. In: Tradiční a netradiční metody a formy práce
ve výuce českého jazyka na základní školy. Sborník prací z mezinárodní konference konané 19. března 2004 na
Pedagogické fakultě UP v Olomouci. Ed. M. Polák – K. Vodrážková. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého
2005, s. 165 – 173. ISBN 80-244-1002-8.
46. Frazeologické jednotky na 1. stupni ZŠ. In: Slovenský jazyk a literatúra v škole, 2004/2005, roč. 51,
č. 5 – 6, s. 137 – 148. – Znovu publikované: Frazeologické jednotky na 1. stupni ZŠ. – Komenský, 2006, roč. 130,
č. 4, s. 2.

331
Jana Palenčárová
47. Využitie slohových postupov a útvarov. 1. In: Naša škola, 2004 /2005, roč. 8, č. 5, s. 22 – 31.
48. Využitie slohových postupov a útvarov. 2. In: Naša škola, 2004/2005, roč. 8, č. 8, s. 10 – 16 (spoluautor-
ka J. Kesselová).
Redakčná činnosť
Slovo o slove. Zborník Katedry slovenského jazyka a literatúry Pedagogickej fakulty Prešovskej univerzity.
10. Red. Ľ. Sičáková. Prešov: Pedagogická fakulta Prešovskej univerzity v Prešove 2004. 234 s. ISBN 80-8068-290-9
(členka red. rady).
Slovo o slove. Zborník Katedry komunikačnej a literárnej výchovy Pedagogickej fakulty Prešovskej univer-
zity. 11. Ed. Ľ. Sičáková – Ľ. Liptáková. Prešov: Pedagogická fakulta Prešovskej univerzity v Prešove 2005. 264
s. ISBN 80-8068-362-X (členka red. rady).